Flocken

Jag och min son huserar i ett litet hus på landet tillsammans med våra underbara hundar: Missnutt's diamond Smilla (Smilla) och hennes dotter Dirty daisies meanest girl in town (Vixhen), två härliga aussies med underbar energi och livsglädje. I flocken ingår också en trasselsudd vid namn Hairdogs baby one more time (Hailey), en sprallig bearded collie och en ädel raskatt, perserkatten Jade. Dirty daisies Nevada (Loppa) bor hos sin fodervärd Åsa där hon huserar med katter och hästar. Vi ägnar oss åt vallning med en nybörjares ivriga glädje, åker på utställningar och hänger i spårskogen för att vi tycker att det är kul. Livet med aussies ska vara roligt, händelserikt och aktivt.

måndag 4 juli 2011

2 veckor kvar...

Nu är det bara två veckor kvar innan det är dags för valparna att titta fram. Den här kullen har planerats länge och jag har tänkt både en och två gånger på om jag tycker att Smilla kan tillföra rasen något, om det är motiverat att ta en valpkull. Och uppenbart så kom jag fram till att det var det! Smilla har precis den mentalitet jag själv letar efter i en aussie: tillgänglig, orädd och älskar allt och alla. När sedan hane skulle utses så letade jag efter hela paketet, en riktigt snygg hund med samma underbara temperament som Smilla och det fann jag i Cobbe från Westpark kennel. Jag tror på den här kombinationen och kommer själv att spara en valp som ska bo med mig och Smilla! Mina förväntningar på kullen är att det ska bli glada, stabila och sociala familjehundar med lagom motor som även kan hävda sig i tävlingssammanhang. Eventuella färger och svanslängder är bara en bonus, kvaliteten sitter ju inte i färgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar