Flocken

Jag och min son huserar i ett litet hus på landet tillsammans med våra underbara hundar: Missnutt's diamond Smilla (Smilla) och hennes dotter Dirty daisies meanest girl in town (Vixhen), två härliga aussies med underbar energi och livsglädje. I flocken ingår också en trasselsudd vid namn Hairdogs baby one more time (Hailey), en sprallig bearded collie och en ädel raskatt, perserkatten Jade. Dirty daisies Nevada (Loppa) bor hos sin fodervärd Åsa där hon huserar med katter och hästar. Vi ägnar oss åt vallning med en nybörjares ivriga glädje, åker på utställningar och hänger i spårskogen för att vi tycker att det är kul. Livet med aussies ska vara roligt, händelserikt och aktivt.

måndag 5 september 2011

Tagna på bar gärning....

Hank och Johnny leker jaga i spånlådan.
Nu ikväll fick jag svaret på hur det kan vara så mycket spån utanför lådan så fort valparna varit inne en stund. När jag tittade in i valprummet för att kontrollera ett märkligt ljud så var det Willie med spån från öron till svans som visade sig vara orsaken till oljudet. Han grävde, studsade och borrade ner sig som en mullvad i spånet med ett uttryck av ren lycka men när jag hittade kameran för att fånga boven på bild så studsade han snabbt ur spånet utan att jag hann skaffa bildbevis. Jag suckade och klappade på Willie/spånhögen en stund och när jag tittar upp så får jag se hans mindre beräknande bröder roa sig lika kungligt i spånet men de grabbarna blev tagna på bar gärning med tassen i spånlådan...

4 kommentarer:

  1. Jag har nästan aldrig sett någon som har spån till sina valpar nuför tiden. Är det bättre än tidningar? Jag tycker de ser så ovårdade ut när man ser bilder från de kennlar som använder det med en massa spån i pälsarna och så vidare. bara undrar vilka fördelarna är!? Söta valpar förståss trots buset i spånlådan!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att både valpar och hage håller sig renare med spån, tidningarna rivs mest sönder och det blir bajs över allt på både valpar och hage då. Och spånets främsta fördel är att det suger upp kisset mycket bättre än tidningar. Med en mindre ras eller mindre kull så kanske det funkar bättre med tidningar men jag är väldigt nöjd med spån i lådan hittills. Jag använder inte kutterspån och då blir det mindre spån i pälsen och jag föredrar spån framför bajs i pälsen i och för sig;-)

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att du har fullt upp, hihi.
    Vad gäller tävling med mina två lurviga så har inte deras matte fått ordning på sina tävlingsnerver :P Blir kanske så småningom... någongång :) Är dock lite sugen på att testa Appellen. Fast vadå söderut?? Bor du inte inte i Jämtland?
    Kramar från oss alla

    SvaraRadera
  4. Menar du inte att man åstadkommer lyckade tävlingsresultat när man darrar som ett asplöv, mår illa och vingar omkring på geleknän? ;) Vi kanske tuffar till oss och samlar nerverna båda två nån gång... Jag och Smilla är tillbaka på gamla jaktmarker, dvs Gävle.

    SvaraRadera