Flocken

Jag och min son huserar i ett litet hus på landet tillsammans med våra underbara hundar: Missnutt's diamond Smilla (Smilla) och hennes dotter Dirty daisies meanest girl in town (Vixhen), två härliga aussies med underbar energi och livsglädje. I flocken ingår också en trasselsudd vid namn Hairdogs baby one more time (Hailey), en sprallig bearded collie och en ädel raskatt, perserkatten Jade. Dirty daisies Nevada (Loppa) bor hos sin fodervärd Åsa där hon huserar med katter och hästar. Vi ägnar oss åt vallning med en nybörjares ivriga glädje, åker på utställningar och hänger i spårskogen för att vi tycker att det är kul. Livet med aussies ska vara roligt, händelserikt och aktivt.

söndag 12 februari 2012

Min knasiga aussie!

En sak är då säker, man har aldrig långtråkigt med en aussie! Helgen har varit fylld av barnvaktsuppdrag till Smillas stora lycka, en hel flock sådana där små människor som matar en med diverse gott och besitter talangen att klia aussie medhårs... Dagen har tillbringats i solsken i stallet och en liten fin skrittpromenad med hästarna passade ju ypperligt i solen tyckte vi, Smilla sprang glatt med i skogen runt vägen, precis som vanligt. Helt plötsligt bestämmer sig Bus för att den där mördarhunden är ute efter henne, att de busar på var sida om staketet i vanliga fall har hon helt förträngt. Att hon var ute på promenad med mamma glömde hon också bort, hon tog ett skutt fram till Sols rumpa och tog en rejäl tugga (uppskattades inte av Sol) och när den naturliga åthutningen kommer blir hon väldigt upprörd. Hon tar en tugga till och börjar studsa, när sen mördarhunden bestämmer sig för att komma och beskåda den tokiga ponnyn så blir hon ännu mer tokig och stegrar (i hennes ögon enormt högt, i våra var det ca 2 decimeter). Utspelet avslutades med hund kommenderad att hålla avstånd och en häst som fick lära sig att veta hut (visst morrande från mattes sida räcker där).

aussien lämpar sig mycket bra som knähund!
Häromdagen när min mamma kom på besök hängde jag intensivt över datorn när hon säger att "Smilla måste vara dräktig, annars håller hon på att bli knäpp" Jaha, svarar jag, vad menar du? Titta hur hon beter sig då! svarar mamma. När jag vänder mig om så får jag se min lilla mamma sitta i soffan med en ovanligt stor knähund parkerad mitt i knäet... Nu är det knappast ett tecken på att Smilla är dräktig, snarare ett tecken på att hon är precis som vanligt, knasig med andra ord.

1 kommentar:

  1. Vi brukar skoja och undra om Thysa kommer att vilja fortsätta sitta i knät även när hon blir vuxen... Nu tror jag vi fick svaret! Hon är nästan mer i famnen än på golvet, hon tycks brås på sin mor!

    SvaraRadera